دوره 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 259-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessment of Road Network Connectivity using Graph Theory in the Chehel-Chai Watershed, Golestan Province. jwmr. 2017; 8 (15) :259-267
URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-861-fa.html
مصطفی محسن، شتایی جویباری شعبان، لطفعلیان مجید، سعدالدین امیر. ارزیابی اتصال شبکه‌ای‌ جاده‌های حوزه‌های آبخیز کوهستانی با استفاده از تئوری گراف در حوزه چهل چای استان گلستان . پ‍‍ژوهشنامه مديريت حوزه آبخيز. 1396; 8 (15) :259-267

URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-861-fa.html


دانشجوی دکتری
چکیده:   (93 مشاهده)
     طراحی، ساخت و ارزیابی شبکه جاده جزء مطالعات امور زیربنایی در حوزه آبخیز می‌باشد.این مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت اتصالات شبکه جاده­های موجود درحوزه آبخیز چهل چای استان گلستان، با استفاده از شاخص‌های آلفا (α)، بتا (β اتا (η گاما (γ تراکم شبکه و تغییر مسیر بر مبنای تئوری گراف انجام گرفته است. ابتدا نقشه شبکه جاده‌های موجود با استفاده از نقشه‌های توپوگرافی 25000/1، تصاویر ماهواره‌ای و برداشت زمینی با GPS تهیه شد. در مرحله بعد مقدار هر کدام از شاخص‌هابرای شبکه جاده موجود در کاربری‌های جنگل، غیرجنگل و کل منطقه محاسبه و سپس با یکدیگر و حالت استاندارد مورد مقایسه قرار گرفتند. در کاربری جنگل، غیرجنگل و کل منطقه مقادیر شاخص آلفا به ترتیب برابر 79/0، 14/0 و 21/0-، شاخص بتا برابر 4/0، 78/0 و 56/0، شاخص اتا برابر با 2/1، .64/0 و 32/1، شاخص گاما برابر با 37/0، 23/0 و 19/0، شاخص تراکم شبکه برابر با12/6، 53/27 و 12/13 متر در هکتار و شاخص تغییر مسیر برابر با 61/0، 81/0 و 77/0 به دست آمد. نتایج حاصل از مقایسه شاخص‌ها نشان داد که شبکه جاده در منطقه جنگلی دارای اتصال مناسب بوده، در حالی که در مناطق غیرجنگلی دارای اتصال نامناسب و در کل منطقه دارای اتصال خیلی ضعیف می‌باشد. همچنین تراکم شبکه جاده در مناطق جنگلی ناکافی بوده و در مناطق غیرجنگلی با وجود افزایش تراکم، مقدار اتصالات کاهش یافته و در کل منطقه سرعت شبکه به دلیل وضعیت توپوگرافی ناهموار، مقدار توسعه شبکه پایین می‌باشد. نتایج کلی این تحقیق نشان داد با وجود زیاد بودن طول (مقدار) جادهها و صرف هزینهها و وارد آمدن خسارت‌‏های زیست محیطی،‏شبکه جاده‌های موجود نتواسته کارایی لازم را جهت ارتباط بین کاربری‌های موجود برقرار نماید. لازم است در مطالعات آتیبا در نظر گرفتن اصل ارتباط شبکه، ملاحظات اقتصادی- ‏اجتماعی و زیست‌محیطی و همچنین برآورد نیاز آبخیز نشینان اصلاحات مفید در خصوص بهبود شبکه جاده موجود انجام گیرد. ‏
متن کامل [PDF 1507 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به (پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز (علمی-پژوهشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Watershed Management Research

Designed & Developed by : Yektaweb