@ARTICLE{Parsakhoo, author = {Hosseini, Seyed Ataollah and Janzadeh Chenari, Marzieh and Parsakhoo, Aidin and Akbari, Hasan and }, title = {Stability Analysis of Forest Roads Cutslope According to Mechanics Properties of Soil (Case Study: Stakhrposht Region-Neka)}, volume = {9}, number = {17}, abstract ={نناپایداری شیب­ ها و حرکت توده­ای خاک همواره یکی از دغدغه­ های صاحب­نظران و متخصصان راه و ساختمان و هم­چنین محیط­زیست بوده است. خاک عمده­ ترین مصالح ساختمانی راه­های جنگلی بوده و در عین حال بستر آن را تشکیل می­دهد. در این تحقیق برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ­های ناشی از آزمایشگاه مکانیک خاک، اقدام به زون­بندی منطقه به واحدهای همگن از نظر شکل زمین در نرم­افزار GIS شد. از هر یک از 20 واحد شکل زمین و در محل عبور جاده،10 نمونه به­روش تصادفی منظم و در مجموع 200 نمونه خاک از روی شیروانی خاک­برداری برداشت و از نظر مشخصه­های درصد رطوبت وزنی، وزن مخصوص ظاهری و بافت خاک آنالیز گردید. پس از دسته­بندی نتایج آزمایش خاک مناطق همگن جدیدی با ویژگی­های خاک­شناسی مشابه بدست آمد. بدین­ترتیب در فرآیند بهینه­سازی تعداد نمونه­ ها میزان شدت نمونه ­برداری با حفظ دقت و اعتبار، به­طور قابل ملاحظه ای و تا 100 نمونه کاهش یافت. بر روی این نمونه­ ها آزمایش حدود آتربرگ و مقاومت برشی انجام شد. نتایج نشان داد که درصد بخش ریزدانه خاک در هر دو عمق (30-10 و 90-70 سانتی­متر) منطقه لغزشی بیشتر از منطقه پایدار بود. شاخص روانی در منطقه لغزشی و پایدار به­ ترتیب 38/0 و 09/0 بدست آمد. شاخص خمیری در منطقه لغزشی و پایدار به ترتیب 88/45 و 07/19 بود. علاوه ­براین، میانگین مقاومت برشی خاک منطقه لغزشی به­ طور معنی­داری کمتر از منطقه پایدار بود. با توجه به حالت خمیری خاک در منطقه لغزشی پیشنهاد می­شود عمل زهکشی در آن مناطق انجام شود. }, URL = {http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-703-fa.html}, eprint = {http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-703-fa.pdf}, journal = {journal of watershed management research}, doi = {10.29252/jwmr.9.17.145}, year = {2018} }