چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: زمین لغزش ها از جمله مخاطرات محیطی است که هرساله موجب خسارات زیاد جانی و مالی در قسمت های وسیعی از نواحی کوهستانی کشورمان می شود، از این رو شناسایی عوامل مهم و موثر بر وقوع این پدیده، می تواند به عنوان ابزاری کاربردی در کاهش زیان احتمالی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین شناخت عوامل محیطی تأثیرگذار در شکلگیری وقوع زمین لغزش در شبکه های ارتباطی جنگلی از اهمیت زیادی برخوردار است. شهرستان رامسر به دلیل توپوگرافی عمدتاً کوهستانی، و فعالیت زمین ساختی زیاد، پتانسیل طبیعی برای زمینلغزشهای گسترده در حریم شبکه های ارتباطی را دارد. هدف از این پژوهش، پهنه بندی حساسیت پذیری وقوع زمین لغزش در محدوده شهرستان رامسر با در نظر گرفتن عوامل موثر به خصوص شبکه جاده های جنگلی و استفاده از قابلیت های سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد.
مواد و روشها: بدین منظور در ابتدا موقعیت زمین لغزش ها با استفاده از مطالعات میدانی، گزارش های تاریخی و تصاویر گوگل ارث مشخص شد. در مجموع 95 زمین لغزش در منطقه شناسایی، که به دو گروه برای مدل سازی (70 درصد) و ارزیابی (30درصد) تقسیم شد. جهت تحلیل مکانی حساسیتپذیری وقوع زمینلغزش معیارهایی از قبیل: شیب، جهت شیب، کاربری اراضی، فاصله از مراکز سکونتی، انحنای زمین، بارش، دما، فرسایس، ارتفاع، تراکم پوشش گیاهی، واحدهای سنگ شناسی، بافت خاک، تراکم آبراهه، فاصله از جاده، و شاخص رطوبت توپوگرافی مورد استفاده قرار گرفت. بهمنظور محاسبه تراکم و میزان سبزی پوشش گیاهی از پروداکت 16 روزه ماهواره لندست 8 در محیط سامانه گوگل ارث انجین استفاده گردید و خروجی نهایی با روش های رگرسیون وزنی در GIS محاسبه شد. تمامی فرآیندها و تجزیه تحلیل داده ها در محیط Excel و نرمافزار (ArcMap) انجام شد. همچنین به منظور ارزیابی و اعتبار سنجی مدل ها از منحنی تشخیص عملکرد نسبی (ROC) استفاده شد.
یافتهها: مهمترین عوامل تاثیرگذار در حساسیت پذیری زمین لغزش شامل نوع خاک، شیب زمین، پوشش گیاهی، زمینشناسی، جریان های هیدروژئولوژیکی، توپوگرافی، میزان بارندگی و خطوط ارتباطی هستند. پهنه های با حساسیت پذیری وقوع زمین لغزش و تراکم زمین لغزش ها در مناطقی نمایان شده است که عمدتاً مناطق حاشیه محورهای مواصلاتی را شامل می شود. به دلیل احداث گسترده ساختمانها و تأثیرات جانبی جادهسازی، و همچنین به دلیل تخریب شیب طبیعی زمین برای ایجاد جاده و گسترش آن، در این مناطق به وقوع پیوسته است. تطبیق پارامترهای مؤثر بر وقوع زمین لغزش با لایـه پراکنش زمین لغزش ها نشان داد حدود 76 درصد از زمین لغزش ها در محدوده شـیب 11 – 38 درجه رخ داده اند. فرسایش دامنه ها به وسیله جریان های پرسرعت سیلابی، باعـث بروز بیش از 63 درصد از زمین لغزشها تا فاصله 500 متری از آبراهه ها شده است. در کنار سه عامل اصلی نوع خاک، شیب طبیعی زمین، فرسایش دامنه ها وقوع خطر زمین لغزش، بازسازی و توسعه جاده بدون در نظر گرفتن اصول پایداری شیب باعث از بین رفتن تکیه گاه در شیب های تند شده و در صورت مساعد بودن سایر شرایط، بروز زمین لغزش را سبب شده است. بیش از نیمی از زمین لغزش رخ داده در منطقه در تناوبی از سنگ، شیل، ماسه سنگ، سنگ جوش، همراه با لایه هایی از زغال رخ داده اند. قطع لایه زمین لغزش رخ داده با طبقات فاصله از جاده نشان داده رخداد زمین لغزش تا فاصله 400 متری از جاده به دلیل تأثیر مستقیم عملیات راه سازی و ترانشه زنی در به هم زدن تعادل دامنه های مشرف به جاده بوده است، به گونه ای که با دور شدن از جاده اصلی مساحت زمین لغزش ها به تدریج کمتر می شود. نتایج نشان داد مدل نسبت فراوانی (Frequency ratio models) با سطح زیر منحنی 0/760 دقت قابل قبولی برای تهیه نقشه حساسیت زمین لغزش ارائه کرده است. نتایج به دست آمده نقشه نهایی حساسیتپذیری وقوع زمین لغزش نشاندهنده آن است که طبقه 5 با ضریب حساسیتپذیری خیلی زیاد 13/06 درصد از کل مساحت منطقه، طبقه 4 با ضریب حساسیتپذیری زیاد 16/35 درصد، طبقه3 با ضریب حساسیتپذیری متوسط 22/32 درصد، طبقه 2 با ضریب حساسیتپذیری کم 27/46 درصد، طبقه1 با ضریب حساسیتپذیری خیلی کم 20/79 درصد را به خود اختصاص داده اند در نتیجه 31/79 درصد از کل منطقه در معرض لغزش شدید قرار دارد. با توجه به نقشه نهایی و ارتباط نزدیک بین حضور جاده و وقوع زمین لغزش می توان بیان داشت که جاده های شمال غربی و شرقی شهرستان رامسر بیشتر در معرض وقوع زمین لغزش هستند.
نتیجهگیری: به نظر می رسد حذف پوشش گیاهی، تغییر مسیر آبراهه، تغییر شیب طبیعی زمین، برداشت خاک ها و سنگ ها برای ساخت جاده در منطقه باعث بروز زمین زلغزش ها در اطراف جاده های جنگلی شده است. محدودههای حاشیه محورهای مواصلاتی افتراق زیادی بین ضرایب حساسیتپذیری نشان داده اند، که این امر نشاندهنده اهمیت بالقوه وقوع زمینلغزش در این مناطق است. میتوان نتیجه گرفت که ارائه توصیهها و راهکارهای مناسب برای کاهش ریسکهای زمینلغزشها، بهبود مدیریت مناطق و اجرای استراتژیهای پیشگیرانه در این منطقه بسیار ضروری است. این تحقیق نشان میدهد که با انجام تحلیلهای دقیق و انطباق با وضعیت محیطی، میتوان تدابیر مؤثری را به منظور کاهش آثار زمینلغزشها و افزایش پایداری مناطق اجرایی کرد. از اینرو، ترکیبی از تحلیلهای زمینشناسی، هیدروژئولوژی، توپوگرافی و اطلاعات جغرافیایی میتواند به عنوان یک ابزار موثر برای مطالعه، پیشبینی و مدیریت ریسک زمینلغزشها در مناطق کوهستانی استفاده شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت حوزه های آبخيز دریافت: 1402/5/10 | ویرایش نهایی: 1402/6/17 | پذیرش: 1402/6/18 | انتشار: 1403/5/10