AU - Karimi Sangchini, Ebrahim AU - Ownegh, Majid AU - Sadoddin, Amir AU - Zarghami, Mahdi AU - Vayskarami, Iraj TI - Developing a Model for the Integrated Management of Water and Soil Resources in the Hableh-Rud River Basin Using the System Dynamics Approach PT - JOURNAL ARTICLE TA - jwmr JN - jwmr VO - 12 VI - 23 IP - 23 4099 - http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-1032-fa.html 4100 - http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-1032-fa.pdf SO - jwmr 23 AB  - در این تحقیق، مدل پویایی سامانه به ­منظور افزایش سطح ادراک سامانه آبخیز و تسهیل مدیریت جامع و پایدار منابع آب و خاک در حوضه رودخانه حبله ­رود ارائه داده شد. مدل مفهومی شامل زیرسامانه ­های فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی بر مبنای روابط علی – معلولی و بازخوردها ترسیم شد. نمودار ذخیره- جریان در نرم­افزار Vensim اجرا شد. صحت­ سنجی مدل با آزمون­های حدی و آزمون­های ارزیابی عملکرد مدل انجام گرفت. مدل پویایی سامانه با ضریب نش- ساتکلیف و ضریب تبیین به ­ترتیب بیش‌تر از 0/62و 0/63 برای همه متغیرها صحت قابل ­قبولی داشته‌اند. سناریوهای مدیریت پوشش گیاهی، اقلیمی، مدیریت منابع آب و الگوی کشت با وضعیت موجود مقایسه شدند. نتایج حاصل از تحلیل سناریوهای مورد بررسی در یک دوره 30 ساله نشان داد که سناریوی مدیریت کارآیی آب کشاورزی به ­عنوان سناریوی برتر به­ ترتیب 14/3 و 11/1 درصد حجم آب زیرزمینی و نفوذ آب را نسبت به وضع موجود بهبود می­بخشد. از نظر متغیرهای فرسایش و رسوب، سناریوی فعالیت­های اصلاح مراتع به ­ترتیب با 7/6 و 5/3 درصد کاهش نسبت به وضع موجود به­ عنوان سناریوی برتر شناخته شدند. بیش‌ترین کاهش در هدررفت‌­های نیتروژن و فسفر به ­ترتیب با 8 و 6/4درصد نسبت به وضع موجود، با اجرای سناریوی اصلاح مراتع حاصل شد. سناریوی پرداخت 50 درصد درآمد خدمات زیست‌بومی با بهبود وضعیت در حدود 46 درصد در یک دوره 30 ساله نسبت به وضع موجود به ­عنوان سناریوی برتر شناخته شد. ذینفعان تمایل بیش‌تر خود را برای مشارکت در پروژه­ های مربوط به مدیریت مزرعه (امتیاز تجمعی شاخص پذیرش مردمی 85/6) نشان دادند. مدل پویایی سامانه برای افزایش ادراک ذینفعان از روابط علی و معلولی و بازخوردهای سامانه سودمند است. CP - IRAN IN - Soil Conservation and Watershed Management Research Department, Lorestan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center LG - eng PB - jwmr PG - 119 PT - Research YR - 2021