دوره 9، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 132-144 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabameri A, Rezaei K, Shirani K, Mojtaba M. Identify Areas Susceptible to Landslides using new Synthetic Method Shannon’s Entropy Index-Information Value (Case Study: Sarkhon Watershed). jwmr. 2018; 9 (17) :132-144
URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-631-fa.html
عرب عامری علیرضا، رضایی خلیل، شیرانی کورش، یمانی مجتبی. تعیین عرصه‌های حساس به لغزش با استفاده از روش ترکیبی نوین آنتروپی شانون-ارزش اطلاعات (مطالعه موردی: حوزه سرخون کارون)‌. پ‍‍ژوهشنامه مديريت حوزه آبخيز. 1397; 9 (17) :132-144

URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-631-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (43 مشاهده)

زمین لغزش­ها خسارات جدی را به اقتصاد، محیط و انسان در سراسر جهان تحمیل می­کند، شناسایی مناطق حساس به زمین­­ لغزش برای اجتناب از این خطرات ضروری می­باشد. در این پژوهش جهت پهنه ­بندی خطر زمین­ لغزش در حوزه سرخون کارون از مدل ترکیبی آنتروپی شانون و ارزش اطلاعات استفاده گردیده است. بدین­ منظور ابتدا با استفاده از تصاویر ماهواره­ای و بازدیدهای میدانی، نقاط لغزشی در منطقه مورد نظر شناسایی و نقشه پراکنش زمین­ لغزش­های منطقه مورد مطالعه تهیه گردید. در گام بعد، ۱۲ عامل موثر در رخداد زمین لغزش شامل طبقات ارتفاعی، درصد شیب، جهت شیب، فاصله از جاده، فاصله از گسل، فاصله از آبراهه، لیتولوژی، کاربری اراضی، شاخص قدرت جریان (SPI)، شاخص خیسی توپوگرافی (TWI)، شاخص انحنای سطح و شاخص انحنای مقطع شناسایی گردید و نقشه ­های مذکور در محیط ArcGIS10.2 رقومی گردید. به منظور تعیین وزن عوامل از روش آنتروپی شانون و برای تعیین وزن کلاس­ها از روش ارزش اطلاعات استفاده گردید. نقشه نهایی پهنه­ بندی در ۵ کلاس پتانسیل خطر خیلی­کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی­ زیاد تهیه گردید. منحنی ROC و مساحت زیر منحنی (AUC) برای نقشه پهنه ­بندی ترسیم و از AUC برای صحت­ سنجی استفاده گردید و مقادیر حاصل از آن نشان داد که مدل ترکیبی دارای کارایی بالایی (۷۸۱/۰) جهت پهنه­ بندی خطر زمین لغزش می­باشد. نتایج نشان داد که عوامل کاربری اراضی و فاصله از جاده بیشترین تاثیر را در وقوع زمین­لغزش داشته­اند. طبق نتایج، ۴۵/۱۴ درصد (‏۴/۱۱۲۲۰‏ هکتار) از حوزه در رده خطر زیاد و ۱۱/۶ درصد (‏۱/۴۷۴۴‏ هکتار) در رده خطر خیلی زیاد قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش می­تواند در زمینه انتخاب مکان­های مناسب برای طرح­های توسعه ­ای مانند زیرساخت­ها، ساختمان­ها، ساخت جاده­ها و حفاظت محیطی مورد استفاده برنامه­ریزان قرار گیرد. 
 

متن کامل [PDF 2569 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ژئومورفولوژی و زمين شناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به (پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز (علمی-پژوهشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Watershed Management Research

Designed & Developed by : Yektaweb