پاییز و زمستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه
چکیده:   (23 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر پهنه­بندی خطر زمین­لغزش جهت ساخت جاده جنگلی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسه مراتبی در محیط GIS  است. در این تحقیق با پیمایش عرصه 3760 هکتاری در طرح جنگلداری کوهمیان در استان گلستان، زمین­لغزش­های به­وقوع­پیوسته به­وسیله دستگاه GPS ثبت و با نرم افزار Arc GIS9.3.1 لایه­های آن مشخص گردید. به­منظور انجام مراحل تحقیق پرسشنامه­ای توسط تیم بررسی کننده با نظر کارشناسان متخصص در زمینه مطالعاتی مورد نظر شامل معیارهای اصلی زمین شناسی، بافت خاک، پوشش گیاهی، توپوگرافی، مسیر جاده و آبراهه تهیه شد. پرسشنامه­های تهیه شده از نظرات کارشناسان جهت مقایسه دوبه دو عوامل برای بررسی و تعیین ارزش تأثیرگذاری هر معیار و شاخص آنالیز شد. از مجموع ارزش­های مورد قبول پس از آنالیز، میانگین گرفته شد که در تهیه نقشه پهنه­بندی خطر زمین­لغزش مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار GIS و  نقشه مدل رقومی ارتفاعی زمین، نقشه­های زمین­لغزش­های موجود و نقشه­های معیارهای اصلی و زیرمعیارهای مؤثر در خطر زمین­لغزش تهیه و پس از رتبه­بندی و وزن­دهی به معیارها بر حسب فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، تلفیق و پهنه­بندی انجام شد. در نهایت با تلفیق نقشه­های پهنه­بندی معیارهای اصلی شامل توپوگرافی، پوشش گیاهی، زمین­شناسی، خاک، آبراهه و جاده، نقشه پهنه­بندی نهائی خطر زمین­لغزش در 5 کلاسه شیب به­دست آمد. براساس نتایج بیشترین زمین لغزش منطقه مورد مطالعه از نظر مساحت در طبقه 30-15 درصد شیب و کمترین لغزش در طبقه شیب بیش از 75 درصد، بیشترین لغزش در جهت غرب، از نظر عق خاک و لغزش­های صورت پذیرفته بیشترین لغزش در عمق­های حدود یک متر ، از نظر نفوذپذیری خاک بیشترین لغزش­ها در خاک­های با نفوذ پذیری خوب، از نظر سازند زمین­شناسی بیشترین لغزش­ها در سازند jmz و ql، از نظر فاصله از گسل نیز بیشترین لغزش­ها در فاصله 200-0 متر از گسل­ها، آبراهه­ها در فاصله 100-0 متری بیشترین لغزش­ها و جاده نیز همانند آبراهه­ها در فاصله 100-0 متری از جاده بیشترین لغزش ثبت شده است. در بررسی کلاسه­بندی خطر نهایی که از نقشه بهنه­بندی خطر زمین لغزش در کلاسه خطر خیلی زیاد 41 درصد لغزش­های ثبت شده از نظر سطح لغزش­های ثبتی در این کلاسه و در کلاسه خطر زیاد در حدود 39 درصد سطح لغزش­های ثبت شده را شامل شد، که بر این اساس به ترتیب بیشترین و کمترین لغزش از نظر مساحت در کلاسه شیب 30-15 و > 75 درصد، از نظر جهت در جهت­های غرب و جنوب، از نظر عمق خاک در عمق­های 100-90 و >110 سانتیمتر و از نظر فاصله از مسیر جاده در فواصل 10-0 و 300-200  متر رخ داده است. با توجه به کلاسه­های خطر خیلی زیاد ، صحت نقشه پهنه­بندی تأیید و به تبع آن دقت آن به روش AHP در تراکم سطح مناسب نشان داده شد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافيايی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به (پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز (علمی-پژوهشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Watershed Management Research

Designed & Developed by : Yektaweb