دوره 10، شماره 20 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 10 شماره 20 صفحات 62-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare N, Hosseini S A, Hafizi M K, Najafi A, Majnounian B. Landslide Hazard Zonation with Frequency Ratio Method (Case Study: Forest of Mazandaran Wood and Paper Industry). jwmr. 2019; 10 (20) :62-71
URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-949-fa.html
زارع نسترن، حسینی سید عطااله، حفیظی محمد کاظم، نجفی اکبر، مجنونیان باریس. پهنه‌بندی حساسیت به وقوع زمین‌لغزش با روش نسبت فراوانی (مطالعه موردی: جنگل تحت مدیریت صنایع چوب و کاغذ مازندران). پ‍‍ژوهشنامه مديريت حوزه آبخيز. 1398; 10 (20) :62-71

URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-949-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (72 مشاهده)
     زمین‌لغزش یکی از مخاطرات طبیعی است که همه ساله خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را در مناطق کوهستانی پرباران و لرزه خیز به همراه دارد. نظر به اهمیت جاده‌ها به عنوان رکن اساسی مدیریت پایدار جنگل در این مطالعه بر آن شده‌ایم تا به برآورد حساسیت به وقوع زمین‌لغزش در 8 سری از جنگل‌های صنایع چوب و کاغذ مازندران با استفاده از روش نسبت فراوانی بپردازیم. ابتدا موقعیت لغزش‌های اتفاق افتاده توسط GPS ثبت، سپس عوامل موثر در وقوع لغزش برای منطقه مورد مطالعه تعیین گردید. نقشه‌های رستری عوامل موثر تهیه و طبقه‌بندی شدند. با توجه به پراکنش لغزش‌های ثبت شده در عرصه و طبقات عوامل موثر در نظر گرفته شده، پارامتر نسبت فراوانی برای هر طبقه از هر عامل محاسبه و رابطه آنها با وقوع زمین‌لغزش بررسی شد. نتایج ارتباط بین عامل موقعیت و لغزش‌های رخ داده نشان داد که بیشترین میزان لغزش‌ها در پایین‌دست جاده اتفاق افتاده است و با بالارفتن سن جاده‌ها از میزان لغزش‌ها کاسته می‌شود. ارتباط بین عامل خاک و لغزش‌های رخ داده نشان داد که در طبقه با کد 2.2.3 که معرف بافت خاک لومی، لومی رسی و رسی می‌باشد بیشترین تعداد لغزش مشاهده شد و نیز در طبقه ارتفاع از سطح دریا  300 تا 600 متر بیشترین میزان لغزش‌ها رخ داده است و با بالارفتن شیب تا 40 درصد به تعداد لغزش‌ها افزوده شد. ارتباط بین عامل زمین‌شناسی و لغزش‌های رخ داده نشان داد که در طبقه با کد  L-PLL2 که معرف ارتفاعات نسبتا بلند با شیب متوسط، عمق خاک متوسط، پایداری و نفوذپذیری ضعیف می‌باشد بیشترین تعداد لغزش مشاهده شد. ارتباط بین عامل بارش و لغزش‌های رخ داده نشان داد که بین 600 تا 800 میلی‌متر بیشترین میزان لغزش بوقوع پیوسته است. در جهات شمالی، شمال شرقی و شمال غربی  نیز بیشترین میزان لغزش بوقوع پیوسته است. نتایج ارزیابی مدل با روش ROC نشان داد که سطح زیرنمودار (AUC) برابر با 688/0 (8/68) درصد می‎باشد.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت حوزه های آبخيز
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به (پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز (علمی-پژوهشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Watershed Management Research

Designed & Developed by : Yektaweb