دوره 12، شماره 23 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 273-284 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khetkeh A, hosseini S A, abdie E, ahmadauli K, koohi S. Landslide Hazard Zoning by Density Area Model and Hierarchical Analysis to Assess the Pathway Designed for the Chellir District in the Khayrud Forest. jwmr. 2021; 12 (23) :273-284
URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-1092-fa.html
خطکه امیرحسین، حسینی سید عطااله، عبدی احسان، احمدآلی خالد، کوهی شاهین. پهنه بندی خطر زمین لغزش به روش تراکم سطح و تحلیل سلسله مراتبی جهت ارزیابی مسیرجاده طراحی شده سری چلیر جنگل خیرود. پ‍‍ژوهشنامه مديريت حوزه آبخيز. 1400; 12 (23) :273-284

URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-1092-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (323 مشاهده)
شبکه جاده‌های جنگلی به ­عنوان یکی از ارکان مهمِ سازماندهی زمین در مدیریت منابع جنگلی نقش کلیدی دارند، از سوی دیگر جاده‌ها، بیشترین میزان هزینه‌های اجرایی و محیط زیستی را نیز به­ دنبال دارند. جاده ­سازی بر روی خاک‌های ناپایدار جنگلی عامل افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری جاده در آینده و همچنین خسارات جبران­ ناپذیر محیط­  زیستی از جمله فرسایش خاک است. در این رهگذر، انجام پهنه‌بندی خطر زمین لغزش می‌تواند ابزاری کارا در جهت کاهش خسارات و هزینه‌های مذکور باشد. هدف ‌از این مطالعه، پهنه‌بندی خطر زمین لغزش در سری چلیر جنگل خیرود به‌منظور بررسی مسیر جاده‌های جنگلی طراحی شده‌است، تا مسافت‌های پر‌خطر جاده به­ عنوان قسمی از یک عارضه خطی، مشخص و با به ­کار بستن توجه مضاعف، از خسارات جبران ­ناپذیر محیط ­زیستی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری جاده در آینده کاست. در این مطالعه، جاده‌های ساخته شده و جاده‌های پیش‌بینی شده در سری چلیر جنگل خیرود با وسعت بیش از 1720 هکتار مورد بررسی قرار گرفته است، برای این سری جنگلی، میزان 38 کیلومتر جاده پیش‌بینی شده که 14 کیلومتر از آن ساخته شده است، به ­این منظور ابتدا عوامل شیب، جهت، فاصله‌از گسل، فاصله‌از جاده، فاصله‌از آبراهه، ساختار زمین‌شناسی و جنس خاک تحت عنوان عوامل موثر در وقوع لغزش‌ها شناسایی و به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، بر اساس نظر کارشناسان مورد ارجحیت ­بندی و وزن‌دهی قرار گرفت. در گام بعد، نقشه‌های مورد نیاز تهیه و با لغزش‌های موجود در منطقه که با استفاده از مطالعه میدانی (GPS) برداشت شده، روی­هم اندازی شد. طبقات نقشه‌ زیر معیارهای تهیه شده بر‌اساس ویژگی‌های لغزش‌ها (با توجه به مساحت لغزش در هر طبقه) به روش تراکم سطح وزن‌دهی شدند، سپس نقشه ­ی وزن­دهی شده زیر معیارها بر اساس وزن معیار‌ها که به ­وسیله‌ی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تهیه شده بود در محیط GIS Arc با یک دیگر تلفیق و نقشه پهنه‌بندی خطر زمین لغزش منطقه مورد مطالعه در پنج طبقه از بسیار پر خطر تا کم خطر تهیه شد. نهایتاً با قرار دادن نقشه جاده‌های ساخته و طراحی شده بر روی نقشه پهنه‌بندی به­دست آمده، مسافت­هایی تحت عنوان مسافت­های با خطر زیاد و بسیار زیاد شناسایی و استخراج شد. نتایج اولویت­ بندی عوامل نشان داد که شیب و فاصله از آبراهه با وزن­های 0/22 و 0.19 دارای بیشترین تاثیر و فاصله از گسل و فاصله از جاده با وزن‌های 0/096 و 0/085 دارای کمترین میزان اثر در وقوع زمین لغزش‌ها بوده‌اند. همچنین نتایج تحلیل جاده‌ها نشان داد از حدود 38 کیلومتر جاده طراحی شده، حدود 21 کیلومتر در کلاسه­ های خطر زیاد و خیلی زیاد واقع شده‌اند و میزان 11 کیلومتر نیز در کلاسه­ های خطر کم و خیلی کم قرار دارند، مسافتی در حدود 6 کیلومتر از این شبکه جاده هم در کلاسه خطر متوسط قرار دارد که نشان از اهمیت مطالعات پایداری دامنه‌ها در این عرصه از جمله بررسی دانه‌بندی، میزان خمیرایی خاک و سایر ویژگی­های مکانیکی آن، پیش از هرگونه عملیات ساختمانی می‌باشد.
متن کامل [PDF 1656 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: بلايای طبيعی (سيل، خشکسالی و حرکت های توده ای)
دریافت: 1399/3/12 | ویرایش نهایی: 1400/5/26 | پذیرش: 1399/6/24 | انتشار: 1400/5/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به (پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز (علمی-پژوهشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Watershed Management Research

Designed & Developed by : Yektaweb