دوره 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 267-259 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2017). Assessment of Road Network Connectivity using Graph Theory in the Chehel-Chai Watershed, Golestan Province. jwmr. 8(15), 259-267. doi:10.29252/jwmr.8.15.259
URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-861-fa.html
مصطفی محسن، شتایی جویباری شعبان، لطفعلیان مجید، سعدالدین امیر. ارزیابی اتصال شبکه‌ای‌ جاده‌های حوزه‌های آبخیز کوهستانی با استفاده از تئوری گراف در حوزه چهل چای استان گلستان پ‍‍ژوهشنامه مديريت حوزه آبخيز 1396; 8 (15) :267-259 10.29252/jwmr.8.15.259

URL: http://jwmr.sanru.ac.ir/article-1-861-fa.html


چکیده:   (3603 مشاهده)
     طراحی، ساخت و ارزیابی شبکه جاده جزء مطالعات امور زیربنایی در حوزه آبخیز می‌باشد.این مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت اتصالات شبکه جاده­های موجود درحوزه آبخیز چهل چای استان گلستان، با استفاده از شاخص‌های آلفا (α)، بتا (β اتا (η گاما (γ تراکم شبکه و تغییر مسیر بر مبنای تئوری گراف انجام گرفته است. ابتدا نقشه شبکه جاده‌های موجود با استفاده از نقشه‌های توپوگرافی 25000/1، تصاویر ماهواره‌ای و برداشت زمینی با GPS تهیه شد. در مرحله بعد مقدار هر کدام از شاخص‌هابرای شبکه جاده موجود در کاربری‌های جنگل، غیرجنگل و کل منطقه محاسبه و سپس با یکدیگر و حالت استاندارد مورد مقایسه قرار گرفتند. در کاربری جنگل، غیرجنگل و کل منطقه مقادیر شاخص آلفا به ترتیب برابر 79/0، 14/0 و 21/0-، شاخص بتا برابر 4/0، 78/0 و 56/0، شاخص اتا برابر با 2/1، .64/0 و 32/1، شاخص گاما برابر با 37/0، 23/0 و 19/0، شاخص تراکم شبکه برابر با12/6، 53/27 و 12/13 متر در هکتار و شاخص تغییر مسیر برابر با 61/0، 81/0 و 77/0 به دست آمد. نتایج حاصل از مقایسه شاخص‌ها نشان داد که شبکه جاده در منطقه جنگلی دارای اتصال مناسب بوده، در حالی که در مناطق غیرجنگلی دارای اتصال نامناسب و در کل منطقه دارای اتصال خیلی ضعیف می‌باشد. همچنین تراکم شبکه جاده در مناطق جنگلی ناکافی بوده و در مناطق غیرجنگلی با وجود افزایش تراکم، مقدار اتصالات کاهش یافته و در کل منطقه سرعت شبکه به دلیل وضعیت توپوگرافی ناهموار، مقدار توسعه شبکه پایین می‌باشد. نتایج کلی این تحقیق نشان داد با وجود زیاد بودن طول (مقدار) جادهها و صرف هزینهها و وارد آمدن خسارت‌‏های زیست محیطی،‏شبکه جاده‌های موجود نتواسته کارایی لازم را جهت ارتباط بین کاربری‌های موجود برقرار نماید. لازم است در مطالعات آتیبا در نظر گرفتن اصل ارتباط شبکه، ملاحظات اقتصادی- ‏اجتماعی و زیست‌محیطی و همچنین برآورد نیاز آبخیز نشینان اصلاحات مفید در خصوص بهبود شبکه جاده موجود انجام گیرد. ‏
متن کامل [PDF 1507 kb]   (1749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/28 | ویرایش نهایی: 1396/7/18 | پذیرش: 1396/6/28 | انتشار: 1396/6/28

فهرست منابع
1. Aderamo, A.J. and S.A. Magaji. 2010. Rural Transportation and the Distribution of ‎Public ‎Facilities in Nigeria, A Case of Edu Local Government Area of Kwara State. Journal ‎of ‎Human Ecology, 29: 171-179.‎ [DOI:10.1080/09709274.2010.11906260]
2. Ali Shah, M.A. and F. Shehzad. 2009. Evaluation of Shortest Paths in Road Network. Pakistan Jour-nal of Commerce and Social Sciences, 3: 67-79.
3. Appert, M. and C. Laurent. 2007. Measuring urban road network vulnerability using graph theory: the case of Montpellier's road network. 23 pp.
4. Black, W.R. 2003. Transportation: A Geographical Analysis. New York: Guilford Press, 375 pp.
5. Coffin, A.W. 2009. Road network development and landscape dynamics in the Santa Fe River Watershed, North-central Florida, a dissertation presented to the graduate school of the university of Florida in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, University of Florida, 175 pp.
6. Dill, J. 2004. Measuring Network Connectivity for Bicycling and Walking. Join Congress of ‎ACSP- AESOP, Leuven, Belgium, 17 May, 20 pp.‎
7. Falahtabar, N. 2001. Geographic factorsimpacton the country's road network. Journal of Geograph-ical Research, 38: 47-55 (In ‎Persian).
8. Kofi, G.E. 2010. Network based indicators for prioritsing the location of a new urban transport ‎connection, Case study Istanbul, Turkey, Thesis submitted to International Institute for Geo-‎information Science and Earth Observation, Specialization, (Urban planning and ‎Management). 101 pp.‎
9. Levinson, D. and A. Huang. 2012. A positive theory of network connectivity. Environment and Plan-ning B: Planning and Design, 39: 308-325. [DOI:10.1068/b37094]
10. Lotfalian, M. 2011. Wood Transportation. Aeezh press, 342 pp (In ‎Persian).‎
11. Lotfalian, M. and A. Parsakhoo. 2012. Forest road Network Planning. Aeezh press, 155p. (In Persian).
12. Naderi, N., M. Mohseni Saravi, A. Mlakian and D. Ghasemian. 2011. ‎AHP is a technique for decision making in Watershed. Journal of Environment and Development, 2: 41-50 (In ‎Persian).
13. Narimani, G. 2007. Geometric Design of Highways. University of Tehran press, 584p. (In ‎Persian).
14. Olawale, T.N. and K.I. Adesina. 2011. An Assessment of the Relationship between Road Network Connectivity and Tourists' Patronage in Lokoja Metropolis, KogiState. Journal of Natural Sciences Research, 3: 1-11.
15. Parsakhoo, A. 2015. Forest road construction and maintenance, 243 pp (In ‎Persian).‎
16. Patarasuk, P. 2013. Road network connectivity and land-cover dynamics in Lop Buri Province, Thai-land. Journal of Transport Geography, 28: 111-123. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2012.11.011]
17. Puu, T. 2003. Mathematical Location and Land Use Theory: An Introduction. Berlin: Springer, 344pp. [DOI:10.1007/978-3-540-24785-2]
18. Rahmani, N., K. Shahedi, K. Soleimani and M. Miryaghoubzadeh. 2016. Evaluation of the Land use Change Impact on Hydrologic Characteristics (Case Study: Kasilian Watershed). Journal of water-shed management research.7: 23-33 (In Persian)‎.
19. Rodrigue, J.,‎‌ ‌C. Comtois and B. Slack. 2009. The Geography of Transport Systems, New York: ‎Routledge, 276 pp.‎
20. Sadoddin, A., E. Alvandi and V.B. Sheikh. 2015. Developing a Decision Support System for Partici-patory and Integrated Management of the Chel-Chai Watershed, Golestan Province, Journal of Watershed Management Research, 6: 124-134 (In Persian)‎.
21. Tacnet, J.M., E. Mermet and S. Maneerat. 2012. Analysis of importance of road networks exposed to natural hazards. Multidisciplinary Research on Geographical Information in Europe and Beyond, Proceedings of the AGILE'2012 International Conference on Geographic Information Science, Avignon, April, 24-27.
22. Usui, H. and Y. Asamim. 2015. An Evaluation of Road Network Patterns Based on the Criteria for Fire-Fighting, European Journal of Geography, 542: 1-22.
23. Vaziri, M. and S. Mostaghimi. 2005. Evaluation‎‌ ‌of road‌ ‌network of‌ ‌high‌ ‌ways‌ ‌Asia and the ‎Pacific. 2End National Congress on Civil Engineering, Iran University of Science and ‎Technology, 2005-05-13, Tehran, pp: 1-6 (In Persian)‎.
24. Xie, F. and D. Levinson. 2007. Measuring the Structure of Road Networks. Geographical ‎Analysis, 39: 336-356. ‎
25. Zhang, Z., J. Bigham, Z. Li and D. Ragland. 2012. Associations between Road Network Connectivity and Pedestrian-Bicyclist Accidents. Transportation Research Board (TRB) 91st Annual Meeting, Janu-ary 22-26 Washington, D.C.18 pp.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به (پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز (علمی-پژوهشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Watershed Management Research

Designed & Developed by : Yektaweb